Jak radzić sobie ze stresem?

Musimy nastawić się przede wszystkim na bieżącą chwilę. Poczuć ją, posmakować i przeżyć w pełni.
 
Na początku nie będzie to proste. Umysł, który ma skłonność do nieustannej aktywności, będzie podsuwał nam obrazy z przeszłości oraz wracał myślami do założonego planu na najbliższe dni, miesiące lub lata.
 
Trzeba więc narzucić sobie konsekwentny rygor. Zatrzymać się. Najpierw w określonych godzinach.
(…)
 
Należy zwracać uwagę na każdy drobny szczegół z naszych aktywności: mycie naczyń, zakładanie skarpetek, jazdę tramwajem. Wszystkie te proste czynności należy wykonywać świadomie, nie mechanicznie, spróbować cieszyć się nimi. To walka z automatyzmem w życiu codziennym. Pozbycie się go pomoże nam wzbogacić egzystencję o nowe doświadczenia. Życie stanie się bardziej kolorowe i prawdziwe – zaczniemy przeżywać je w pełni. Jest to sposób, by nie poddać się permanentnemu strumieniowi naszej świadomości. Zatrzymujemy pędzącą karuzelę, na której znajduje się nasz umysł i zaczynamy świadomie doznawać życia. Gdy Ci się to uda, poczujesz ogromną satysfakcję. W bieżącej chwili nie ma bowiem stresu, jesteś tylko Ty. A skoro to Twoja egzystencja, nie musisz się donikąd spieszyć.
 
Nie musisz też uznawać jednych działań za ważniejszych niż inne. Zakładanie skarpetek nie będzie gorsze lub mniej ważne od jakiejkolwiek innej czynności. Przestaniesz wartościować swoje aktywności, a właśnie ich hierarchizowanie często doprowadza ludzi do stresu. Oczywiście, kiedy zaczniesz panować nad swoim życiem, możesz znowu zacząć je porządkować zgodnie z hierarchią ważności – najpierw jednak musisz ćwiczyć się w rozwijaniu uważności i zachowywaniu spokoju w każdych okolicznościach.
 

Cytat na dzisiaj

Racjonalność w pracy Dowodem racjonalności sposobu wykonywania pracy jest brak zmęczenia po jej zakończeniu (s. 117)
Szczęście Szczęście to stan świadomości, który może pojawić się tylko w trakcie przetwarzania złożonej informacji. Musimy zatem rozwijać naszego ducha i nasze zmysły – w ten sposób zapewnimy sobie więcej możliwości odczuwania szczęścia. (s. 39)
Świadomość a zdrowie Ciało bez świadomości jest zdrowe. Chora świadomość przenosi chorobę na ciało. (s. 262)
Pragnienia umysłu Umysł zawsze żąda tego, czego nie może posiąść. Im więcej posiadamy, tym większe mamy poczucie braku. (s. 287)
Eliminacja stresu (…) eliminacja stresu to nic innego jak proces zdrowienia. (s. 50)
Dieta a zdrowie (…) zamiast dręczyć się dietą – po prostu odpowiednio się odżywiajmy. To w zupełności wystarczy, a będzie znacznie zdrowsze – i dla ciała, i dla ducha. (s. 244)
Waga zależy od umysłu Umysł jest kluczem do rozwiązania problemu otyłości (albo anoreksji). (...) Nie zapanujemy nad naszym odżywianiem, przejadaniem się (lub anoreksją), jeżeli nie zapanujemy nad stanem naszego umysłu. (s. 294)
Żyj teraźniejszością Przeszłość nie kryje w sobie nic interesującego. Uwolnij się od niej i zacznij żyć teraźniejszością. (s. 304)
Siła umysłu Nie zdajemy sobie sprawy z siły, jaka tkwi w naszych umysłach, z możliwości, jakie możemy rozwinąć przy odrobinie woli i chęci. Trzeba tylko zastosować zasadę koncentracji siły, czyli nauczyć się oddzielać rzeczy naprawdę ważne od błahych i nie doszukiwać się problemów tam, gdzie ich w rzeczywistości nie ma. (s. 72)
Miłość Tylko osoba przepełniona miłością żyje pełnią życia. Zauważcie, że osoby zakochane są zazwyczaj zdrowe lub cofają się u nich symptomy chorobowe. Miłość jest główną podstawą, bazą zdrowia. (s. 182)

Fundacja Witolda Bońkowskiego Potęga i Paradoksy Naszych Umysłów

KRS 0000462513
NIP 781-188-51-77
REGON 302432119

Przeczytaj

Niewyobrażalne. Potęga i paradoksy naszych umysłów traktuje o niezwykłej mocy umysłu. Wiara w potęgę i możliwości ludzkiego umysłu w pokonywaniu chorób, stresów i zmartwień jest motywem przewodnim tej pracy.

Książka Niewyobrażalne. Potęga i paradoksy naszych umysłów