Co zrobić, żeby schudnąć? (i utrzymać prawidłową wagę)

Umysł to klucz do utrzymania prawidłowej wagi.

Zarówno nadwaga, jak i niedobór wagi są negatywnymi zjawiskami. I podobnie jak inne nasze problemy zdrowotne, są przejawami problemów dotykających nasz umysł. Dlatego jeśli chcemy unormować wagę, musimy zmienić przede wszystkim nasz sposób myślenia i odbierania rzeczywistości. Umysł jest kluczem do prawidłowej wagi.

Większość dietetyków zgadza się, że wiele zaburzeń odżywiania często ma charakter psychiczny lub psychosomatyczny – szczególnie oczywiste jest to w przypadku anoreksji czy bulimii. Jednak zwyczajna nadwaga również kryje w sobie znaczenia odsyłające do tego, jak funkcjonuje umysł.

 

Jeśli nie zmienimy sposobu myślenia, stosowanie diet nic nie pomoże.

Nasze nawyki żywieniowe wiążą się z tym, co myślimy i czujemy, jak podchodzimy do otaczającej nas rzeczywistości. Jedzenie nie służy wyłącznie zaspokojeniu głodu – często wiąże się z niezaspokojoną potrzebą miłości, uwagi czy (co dostrzegamy u małych dzieci) zyskania kontroli nad otoczeniem. Dla dorosłych często jest sposobem na radzenie sobie ze stresem albo szybką poprawę humoru. Dlatego tak często ponosimy porażkę, próbując schudnąć. Stosujemy kolejne diety, ale nie jesteśmy w stanie ich przestrzegać albo nie osiągamy takich wyników, jakich się spodziewaliśmy. Powinniśmy bowiem zaczynać nie od ciała, ale od umysłu. Jeśli zaczniemy panować nad umysłem, opanujemy też nasze ciało. Życie teraźniejszością, nie zaprzątanie sobie głowy przeszłością, konstruktywne podejście do problemów i pozytywne myślenie to najlepsze lekarstwa – i najlepsza dieta. Jeśli nauczysz się żyć w odpowiednim tempie, cieszyć się chwilą obecną – zmieni się też Twój stosunek do jedzenia i będziesz mógł pozbyć się zaburzeń odżywiania albo nawyków utrudniających schudnięcie.

 

Właściwa dieta

Aby zachować zdrowie i odpowiednią wagę, musimy zwracać szczególną uwagę na przyjmowane przez nas węglowodany. Ich nadmierne ilości odpowiedzialne są bowiem za produkowanie przez trzustkę insuliny, hormonu odpowiedzialnego za przyswajanie glukozy i odkładanie się tłuszczu w organizmie. Wpływ danego produktu na poziom glukozy w naszej krwi określa indeks glikemiczny (IG). Układając codzienny jadłospis, powinniśmy kierować się właśnie nim – zwracać uwagę nie tyle na ilość kalorii, co na ilość i rodzaj węglowodanów, które zawierają produkty spożywcze. W ten sposób unikniemy efektu jo-jo, który pojawia się, kiedy próbujemy drastycznie ograniczyć przyjmowane kalorie.

Indeks glikemiczny, http://dieta.mp.pl/zasady/show.html?id=68179

 

A oto, co radzą prof. Jan Dzieniszewski i prof. Mirosław Jarosz1 – ich zalecenia dotyczą przede wszystkim diety, którą należy stosować przy chorobach trzustki, ale warto spróbować je stosować także w codziennej diecie – stanowią świetne wytyczne dla stworzenia zdrowego jadłospisu dla każdego z nas.

Należy spożywać dziennie pięć posiłków o umiarkowanej objętości; jeść powoli, odkładnie gryząc i przeżuwając. Pamiętajmy o ograniczaniu ilość tłuszczu, zwłaszcza przy spożyciu węglowodanów złożonych. Sposób przygotowania posiłku też jest istotny, ponieważ wpływa na to, jak enzymy trzustkowe go trawią; najlżej strawne są potrawy gotowane na parze, duszenie bez smażenia i pieczone w folii.

Zawartość podstawowych składników pokarmowych w całodziennej diecie powinna być następująca: białka: 65-90 g, tłuszcze: 40-50-60-80 g, węglowodany: 345 g. Trzeba też dbać, by w diecie znajdowały się produkty bogate w przeciwutleniacze – witaminy C i E.

 

  • Wskazane:

Szynka bez tłuszczu, chudy rosół, sosy o małej zawartości tłuszczu, masło, oleje roślinne i olej słonecznikowy, okoń, dorsz, ziemniaki w mundurkach, młode marchewki, sałata, brokuły, młoda kalarepa, jajka gotowane na miękko, mleko odtłuszczone, mąka ziemniaczana, chleb pszenny, grzanki, graham, chleb razowy, cukier, fruktoza, jabłka, gruszki, kompoty owocowe (najlepiej przyswajalne) kminek, cynamon, ketchup, czarna herbata, słaba kawa ziarnista, cielęcina, kurczak.

 

  • Niewskazane:

Mocno wędzona kiełbasa, tłusty rosół, majonez, margaryna twarda, karp, śledź, frytki, cebula, kapusta, jajka gotowane na twardo, tłusty ser, nasiona słonecznika i sezamu, ciasto francuskie, świeży chleb, sernik, śliwki, agrest, majonez, ostra musztarda, pieprz, papryka, napoje gazowane, mocna kawa ziarnista, alkohol, mięso tłuste, mocno przypieczone, podroby.

 

***

Oto kilka wskazówek, o których warto pamiętać, zanim zdecydujemy się na dowolną dietę.

 

Po pierwsze, umysł:

  • Żyj teraźniejszością. Przeszłości już nie ma, przyszłości jeszcze nie ma – istnieje tylko chwila obecna; naucz się odczuwać ją w pełni. W ten sposób odzyskasz swoje życie i zdobędziesz kontrolę nad umysłem.

  • Nie zamartwiaj się. Większość z naszych zmartwień to złudzenia, które sami sobie tworzymy.

  • Naucz się odprężać. Stres sprawia, że umysł i ciało zużywają się i męczą – co sprawia, że sięgamy po używki i jedzenie… Nie będziemy ich potrzebować, jeśli nauczymy się w pełni relaksować.

Pamiętaj, że wszelkie problemy to urojenia umysłu!2

 

Po drugie, ciało:

  • Odczyn pH to podstawa zdrowia; przyczyną nadwagi jest zwykle zakwaszenie organizmu. Dlatego odchudzanie powinno zacząć się od odkwaszania: 80% spożywanych przez nas produktów powinno mieć odczyn zasadowy.

  • Woda jest głównym składnikiem naszego ciała. Dlatego jest bardzo ważne, jaka wodę pijemy – powinna to być woda zasadowa. Odchudzając się, powinniśmy pić 1 litr wody zasadowej na 18 kg wagi ciała.

  • Tłuszcz to nie wróg, a przyjaciel organizmu – chroni narządy ciała przed zniszczeniem przez kwas. Jeśli nasze pożywienie będzie miało odczyn zasadowy, tłuszcz wiążący kwas zniknie – nie będzie potrzebny.

  • Zwracaj uwagę nie tylko na kalorie, ale też na węglowodany zawarte w żywności – wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55).

  • Ogranicz tłuszcze; zwracaj uwagę na częstotliwość posiłków i sposób ich przygotowania.

 

Nadwaga sama w sobie jest chorobą i stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia różnych dolegliwości, m.in. nadciśnienia, cukrzycy, chorób układu krążenia, schorzeń kręgosłupa i stawów.


 

Otyłość to także duże obciążenie dla układu krążenia. Na każdy kilogram nadwagi, serce musi pompować krew dziesięć kilometrów dalej: na obsługiwanie jednego kilograma tkanki tłuszczowej organizm buduje dodatkowo 10 tysięcy metrów naczyń krwionośnych3.

1 Mirosław Jarosz, Jan Dzieniszewski, Choroby trzustki. Porady lekarzy i dietetyków, Warszawa 2009.


 

2 Eckhart Tolle, Potęga teraźniejszości, przeł. M. Kłobukowski, Łódź 2012, s. 76, za: Witold Bońkowski, Niewyobrażalne, Brzezia Łąka 2012, s. 296.


 

3 Michał Tombak, Czy można żyć 150 lat?, Łódź 2003, s. 54.


 

Cytat na dzisiaj

Eliminacja stresu (…) eliminacja stresu to nic innego jak proces zdrowienia. (s. 50)
Szczęście Szczęście to stan świadomości, który może pojawić się tylko w trakcie przetwarzania złożonej informacji. Musimy zatem rozwijać naszego ducha i nasze zmysły – w ten sposób zapewnimy sobie więcej możliwości odczuwania szczęścia. (s. 39)
Dieta a zdrowie (…) zamiast dręczyć się dietą – po prostu odpowiednio się odżywiajmy. To w zupełności wystarczy, a będzie znacznie zdrowsze – i dla ciała, i dla ducha. (s. 244)
Pragnienia umysłu Umysł zawsze żąda tego, czego nie może posiąść. Im więcej posiadamy, tym większe mamy poczucie braku. (s. 287)
Siła umysłu Nie zdajemy sobie sprawy z siły, jaka tkwi w naszych umysłach, z możliwości, jakie możemy rozwinąć przy odrobinie woli i chęci. Trzeba tylko zastosować zasadę koncentracji siły, czyli nauczyć się oddzielać rzeczy naprawdę ważne od błahych i nie doszukiwać się problemów tam, gdzie ich w rzeczywistości nie ma. (s. 72)
Żyj teraźniejszością Przeszłość nie kryje w sobie nic interesującego. Uwolnij się od niej i zacznij żyć teraźniejszością. (s. 304)
Racjonalność w pracy Dowodem racjonalności sposobu wykonywania pracy jest brak zmęczenia po jej zakończeniu (s. 117)
Miłość Tylko osoba przepełniona miłością żyje pełnią życia. Zauważcie, że osoby zakochane są zazwyczaj zdrowe lub cofają się u nich symptomy chorobowe. Miłość jest główną podstawą, bazą zdrowia. (s. 182)
Waga zależy od umysłu Umysł jest kluczem do rozwiązania problemu otyłości (albo anoreksji). (...) Nie zapanujemy nad naszym odżywianiem, przejadaniem się (lub anoreksją), jeżeli nie zapanujemy nad stanem naszego umysłu. (s. 294)
Świadomość a zdrowie Ciało bez świadomości jest zdrowe. Chora świadomość przenosi chorobę na ciało. (s. 262)

Fundacja Witolda Bońkowskiego Potęga i Paradoksy Naszych Umysłów

KRS 0000462513
NIP 781-188-51-77
REGON 302432119

Przeczytaj

Niewyobrażalne. Potęga i paradoksy naszych umysłów traktuje o niezwykłej mocy umysłu. Wiara w potęgę i możliwości ludzkiego umysłu w pokonywaniu chorób, stresów i zmartwień jest motywem przewodnim tej pracy.

Książka Niewyobrażalne. Potęga i paradoksy naszych umysłów